درحال بارگذاری...

آفات مختلف درختان هلو و شلیل(2)

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

آفات مختلف درختان هلو و شلیل(2)


آفات مختلف درختان هلو و شلیل(2)

قبلا درباره درخت هلو و شلیل و همینطور آفات آنها صحبت کرده بودیم. اکنون به بررسی مهم ترین آفات و بیماری های درختان هلو و شلیل میپردازیم.


کرم آلو یکی از انواع آفت ها و بیماری های نهال هلو

یکی از مهم ترین انواع آفت ها و بیماری های نهال هلو در سراسر دنیاست. این آفت بر حسب منطقه، حشره در اوایل بهار از سرشاخه ها تغذیه کرده و باعث خشکیدگی آنها می شوند و نسل های بعدی به میوه حمله می کنند.

به دلیل از بین رفتن جوانهای انتهایی، رشد جوانه های جانبی تحریک می شود. این خسارت در مورد درختان جوان بسیار شدید است به طوری که باردهی درخت را به شدت تحت الشعاع قرار می دهد. خسارت این آفت در درختانی که به فرم گلدانی و یا هرس شده اند، به دلیل این که بیشتر شاخه های ضعیف و انتهایی در این نوع هرس حذف می شوند، کمتر می باشد.

میزان خسارت این آفت بر حسب منطقه، روی میوهی هلو متفاوت است. زمانی که شاخه ها سخت و چوبی می شوند، لاروها از گوشت میوه تغذیه می کنند و پس از رشد کامل از آن خارج می شوند. معمولا در محل آلودگی، صمغ تشکیل می شود. در یک میوهی هلو ممکن است تا 4 لاررو هم دیده شود.

این حشره چند میزبانه بوده و در سال های اخیر به درختان سیب، گلابی، بادام و آلو نیز خسارت های قابل توجهی وارد کرده است. کرم آلو، به صورت حشره بالغ در زیر پوست درختان، میوه های خشک افتاده در سطح باغ و یا کلوخهای سطح خاک زمستان گذرانی می کند. لاروها به سرعت روی شاخه های جوان تونل زده و با گذشت زمان، حشرات بالغ روی میوه های میان رس و دیررس تخم گذاری می کنند.

سرشاخه خوار هلو

این شب پره گسترش جهانی دارد و در ایران علاوه بر هلو و شلیل به درختان زرد آلو، زالزالک و بادام نیز خسارت وارد می کند. این آفت در ایران از کرج، دماوند، تهران، قزوین و آذربایجان گزارش شده است. سرشاخه خوار هلو دارای دو نسل میباشد و زمستان را به صورت لارو سن دوم در داخل جوانه های درخت می گذراند. لاروها در اوایل بهار فعالیت خود را روی غنچه و سرشاخه ها آغاز می کند. محل ورودی لارو به میوه، بیشتر از قسمت دم میوه بوده و موجب ریزش میوه های آلوده می شود.

در مناطقی که حضور این آفت دائمی است، مبارزه می بایست بر اساس عملیات پیشگیری کننده استوار گردد. اگرچه این سرشاخه خوار آفت کلیدی درختان هلو محسوب می شود، ولی به راحتی قابل کنترل است. عملیات پیشگیری قبل از تشکیل میوه و با استفاده از آفت کش های ارگانوفسفات، همراه با روغن های معدنی صورت می گیرد. همچنین استفاده از تله های فرمونی، یکی از بهترین روش های کنترل آفت می باشد. در صورتی که 3 یا 4 شاخه مورد حمله آفت قرار گیرد، مبارزه شیمیایی ضروری خواهد بود.

آفات و بیماری های درختان هلو | هایپر تره بار

بیماری های درخت هلو

تعداد زیادی از قارچها، به اندام های مختلف درختان هلو (گل، برگ، شاخه، تنه و ریشه) حمله می کنند. بیشتر بیماری های قارچی، قبل از برداشت میوه ایجاد می شوند و عملکرد کمی و کیفی درخت را تحت تأثیر قرار می دهند.

تعدادی نیز بیماری های پس از برداشت هستند که هر ساله خسارت قابل توجهی را در مدت نگهداری میوه به تولید کنندگان تحمیل می کنند. قارچ هایی که در زیر به آنها اشاره می شود، هتروتروپیک بوده و برای رشد به آب نیاز دارند. در ادامه برخی از انواع آفت ها و بیماری های نهال هلو را برای شما شرح می دهیم.

بیماری پوسیدگی قهوه ای یکی از انواع آفت ها و بیماری های نهال هلو

یکی از بیماری های مهمی است که هر ساله در سراسر دنیا، به خصوص در نقاطی که میزان بارندگی بالاست، خسارت های فراوانی را به محصول هلو وارد می کند. در مناطق خشک، در زمان گلدهی وقتی شرایط محیطی برای فعالیت پاتوژن مساعد است، باعث سوختگی گل ها می گردد و بیماری تا زمان برداشت نهفته مانده و در صورت بارندگی مجدد آلودگی ظاهر می شود.

اولین علائم آلودگی به صورت سوختگی گلها (نکروزه شدن و لکه های قهوه ای روی گل برگها، پرچم ها و مادگی ظاهر شده و به سرعت تمام گل و یا ساقه را در بر می گیرد. در هوای مرطوب، اندام های آلوده با کنیدیهای قهوه ای قارچ پوشیده می شوند.

سپس این اندام ها چروکیده و خشک شده و تا مدتی نیز به درخت آویزان می مانند. علائم آلودگی روی میوه، زمانی که در حال رسیدن است، ظاهر می شود. روی هر میوه یک یا چند منطقه پوسیده به وجود می آید، سپس تمام آن را در بر گرفته، به صورت آویزان به درخت، و یا پس از افتادن در زمین مومی می شود.

تا کنون رقم مقاومی برای این بیماری معرفی نشده است، اما میزان حساسیت ارقام با یکدیگر متفاوت است. تمیز نگه داشتن باغ، از بین بردن بقایای میوه های مومی شده و همچنین حذف میزبانهای دیگر این قارچ، به کنترل بیماری کمک مؤثری می نماید. مؤثرترین راه مبارزه با آن، استفاده از سموم سیستمیک با ترکیب بنزیل میدازول میباشد.

بیماری‌های مهم هلو و شلیل + راه‌های درمان و پیشگیری | تجارت سبز آبان

بیماری پوسیدگی سبز

پوسیدگی اندام های گل، یکی از مشکلات جدی در سال های پرباران و مناطق مه گرفته با دورهی رطوبت طولانی در طی مراحل گل دهی است. تمام محصولات هسته دار از جمله هلو ، به این بیماری مبتلاء می شوند.

این بیماری یکی از انواع آفت ها و بیماری های نهال هلو است که حمله ی خود را از جام گل، گل برگها و سایر قسمت های گل آغاز و باعث پژمرده شدن آنها می گردد. به محض این که میوه ها رشد کردند، عامل بیماری از قسمت های آلوده به میوه های سالم منتقل و به سرعت، زخم قهوه ای رنگی را روی میوه های کوچک و نارس بوجود می آورد.

دفع علف های هرز و جمع آوری بقایای گیاهی پیر و مرده از سطح باغ، شاید در کنترل و انتشار منابع آلودگی مؤثر باشد. استفاده از قارچ کش ها برای تمام پاتوژنهای عامل پوسیدگی سبز، در طی دوره گل دهی به خصوص در زمان تمام گل، توصیه می شود.


حامد محمد ولی، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


پهپاد پهپاد کشاورزی سیرنگ پهپاد سیرنگ آفت آفات درخت هلو هلو شلیل

این مطالب را هم بخوانید!

هیچ میدونید استفاده از پهپاد ک...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

طبه بندی شناسایی کنترل علفهای...

طبه بندی شناسایی کنترل علفهای هرز

ادامه مطلب »

نکاتی کوتاه ولی مفید راجع به خ...

✅غرقابی بودن خاک ✅ اسیدیته ( pH) نامناسب . . .

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116